آمینو اسید تیروزین و دیابت

 افزایش مقدار یک اسید آمینه "تیروزین" سبب تغییر درمراحل تکاملی و طول عمر در حیوانات  می شود دانشمندان احتمال می دهند این افزایش به ایجاد دیابت در انسان مرتبط  باشد. این خط از تحقیقات می تواند راه جدیدی برای جلوگیری یا درمان این بیماری بگشاید . نتایج این تحقیق در مجله ی PLOS Geneticsمنتشر گردید.

 شواهد تأثیر مستقیم تیروزین بر دیابت

 مقدارتیروزین درخون افراد چاق یا دیابتی افزایش می یابد، به گفته ی پرفسور Fisherاز مرکز علوم بهداشت UTدرسن آنتونیو در میان افراد چاق کسانیکه میزان خطر ابتلا آنان به دیابت بالاتر است دارای  مقدارتیروزین بالاتری  در خون خود هستند. هنوز مشخص نیست که آیا  این یک مارکر ساده از افزایش خطر ابتلا به دیابت است یا می تواند نقش مستقیمی در بروز بیماری داشته باشد. اما نتایج این مطالعه  پیشنهاد می کند که تیروزین  دارای تأثیر مستقیم بر ابتلا به دیابت است. دکتر Fisherاز سال 2005 به مطالعه ی تأثیر تیروزین  بر پیام رسانی انسولین دریک مدل حیوانی بنام C. elegansکه نوعی کرم حلقوی است، پرداخته است. مشاهدات بدست آمده از افزایش مقدار تیروزین درخون افراد مبتلا سبب گردید تحقیقات  بیشتری در این زمینه انجام شود.

دکتر  فیشر می گوید: تیم تحقیقاتی ما مقدار تیروزین را برای مدت زمان کوتاهی در شرکت کنندگان افزایش داد آنها می خواستند بدانند آیا افزایش مقدار تیروزین  بر توانایی بدن در پاسخ به انسولین تأثیر می گذارد. این افزایش برای شرکت کنندگان خطرناک نبود زیرا بطور موقت  انجام شده و کمتر از مقدار خطرناک بالینی آن بود.

دکتر فیشر به عنوان دانشجوی پست دکترا آزمایشاتی بروی مقدار تیروزین در کرمهای حلقوی  انجام داد او دریافت که افزایش مقدار تیروزین درکرم های حلقوی سبب افزایش طول عمر آنها می شود کرمهایی که دارای جهش های خاصی در برخی ژنها بودند ده تا 20 درصد عمر طولانی تری داشتند. یک ترکیب از جهش های ژنتیکی سبب افزایش تقریبی 60 درصد عمر این کرم ها گردید.

دکتر فیشر می گوید: در انسان و کرم ها تأثیر تیروزین  از طریق ممانعت  از پیام رسانی انسولین اعمال می شود. تداخل  با این مسیر سبب افزایش  طول عمر کرم ها می شود در حالیکه  در انسان منجر به مقاومت به انسولین  شده و خطر ابتلا به دیابت  را افزایش می دهد. دهه های  زیادی دانشمندان  بروی تیروزین مطالعه کرده اند اما تعداد کمی از محققین به ارتباط بین تیروزین  و دیابت  اشاره  کرده اند.  مفهوم کلیدی که از آخرین  مقاله بدست آمده است این است که تیزوزین  نه تنها به عنوان یکی از واحدهای  سازنده ی پروتئین دربدن ماعمل می کند بلکه می تواند تغییراتی  را در فیزیولوژی بدن از جمله  دیابت  را در بدن  انسان سبب شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131219200044.htm

مترجم: ماندانا فرخی نیا